S.T.A.R.R. methode

S.T.A.R.R methodes.t.a.r.r.

S.T.A.R.R. methode ? Waar staat S.T.A.R.(R) voor?

S.T.A.R.R is een gedragsgerichte interviewmethode en staat voor:

  • Situatie
  • Taak – Actie –
  • Reflectie

De methode wordt gebruikt tijdens sollicitatie-, functionerings- en beoordelingsgesprekken. S.T.A.R. wordt toegepast, omdat gedrag uit het recente verleden voorspeller kan zijn van toekomstig gedrag. Dat is eigenlijk de kern van de STAR- methode.

Met de STAR-methode geef je voorbeelden van feitelijk werkgedrag. Gedrag wat je in het verleden hebt toegepast op bepaalde situaties en te maken heeft met het functieprofiel.

Er worden met deze methode voorbeelden van gedrag verzameld waaruit naar voren komt hoe een medewerker opereert. Welke capaciteiten hij of zij al heeft voor de taken die uitgevoerd moeten worden en welke nog verbeterd moeten worden?

Met deze voorbeelden toon jij aan dat jij de functie goed zou kunnen vervullen. In een functionerings- of beoordelingsgesprek kun jij aantonen dat jij de functie goed vervult of waar jouw verbeterpunten liggen.

starVoorbeeld

Om bovenstaand beter toe te lichten vind je hieronder een voorbeeld van de STAR- methode bij sollicitatie.

Stel je solliciteert voor de functie van verkoper in een winkel. Tijdens het sollicitatiegesprek zou dan de volgende vraag aan jou gesteld kunnen worden:

Wat was jou meest vervelende/ lastige klant?

Situatie Wat was er aan de hand? Ik werkte als klantenservice medewerker bij een elektronica groothandel. Een klant kwam een keer heel boos binnen met een fax waarvan hij de inkt cartridge niet goed in het apparaat kreeg. Hij had al van alles geprobeerd maar het apparaat deed het niet. Klant was  zeer gefrustreerd en wilde het apparaat over de balie gooien.
Taak Wat was je taak? Mijn taak was om te kijken wat er aan de hand was met het apparaat. Indien het apparaat kapot was zou het ter reparatie opgestuurd moeten worden.
Actie Wat heb je gedaan? Ik heb me verplaatst in de klant. Begrip getoond voor zijn situatie.Samen zouden we kijken of we de fax werkend konden krijgen. Tijdens het nakijken hoorde ik van de klant dat hij heel belangrijke documenten moest doorfaxen voor het einde van de dag en dat hij daarom zo gefrustreerd was dat het apparaat niet werkte. Het is mij gelukt om de cartridge er goed in te krijgen. De fax deed het weer.
Resultaat Wat was het resultaat? De klant werd rustiger, omdat hij bevestiging en begrip kreeg van mij. Klant heeft later nog een mail gestuurd om te bedanken voor de goede service.
Reflectie Wat ging er goed / fout en waarom, wat zou je de  volgende keer anders doen?  Wat goed ging was het verplaatsen in de klant, waardoor de klant zich begrepen voelde. We zaten op dezelfde lijn qua communicatie. Ik zou een volgende keer proberen meer informatie van de klant te horen, krijgen zodat ik nog sneller kan begrijpen wat zijn of haar probleem is.

Behalve dat je de STAR-methode in een gesprek kunt gebruiken, kun je deze ook toepassen bij het maken van je sollicitatie brief. Als je dit doet, maakt het dan niet te uitgebreid.

De laatste R van REFLECTIE

Aan de afkorting STAR wordt soms nog een letter toegevoegd, namelijk de letter R. De R staat voor reflectie. Door te reflecteren verbind jij conclusies aan jouw handelen.  De STAR methode kun je eigenlijk nooit helemaal goed gebruiken zonder enige vorm van reflectie. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

STAR en STARR zijn eigenlijk dus hetzelfde. Mocht je alleen feitelijke voorbeelden willen geven, dan hoef je minder nadruk te leggen op de reflectie.

STAR voor een sollicitatie

Wil je gebruik maken van de STAR methode tijdens een sollicitatiegesprek is het handig om je daarop voor te bereiden. Oefen dit samen met jouw partner of met een vriend of vriendin.

Haal uit het functieprofiel waar je op solliciteert eigenschappen en vaardigheden die bij de functie horen. Gebruik voor het oefenen voorbeelden uit het recente verleden niet van 10 of 12 jaar terug.

Het kan een voordeel opleveren in een sollicitatiegesprek als je tijdens het gesprek niet alleen jouw geschiktheid voor de functie goed kan verwoorden, maar ook nog als je het  concreet met voorbeelden kunt onderbouwen.

Functionerings- of beoordelingsgesprek

Tijdens een functionerings– of beoordelingsgesprek kan er ook gebruik worden gemaakt van de STARR-methode. De methode kan dan helpen bijvoorbeeld bij achterblijvende resultaten om inzicht te krijgen van mogelijke oorzaken. Zoals:

  • Gedrag
  • Taakopvatting
  • Ondersteuning vanuit leiding
  • Prioriteitsstelling De situatie

Hierbij kunnen dan STARR vragen gesteld worden over:

  • Aanpak, hoe worden taken uitgevoerd.
  • Belemmeringen
  • Prioriteiten stellen van medewerkers
  • Motivatie van medewerkers
  • Mening over ondersteuning vanuit de leiding/ bedrijf

Uit de antwoorden kunnen dan verbeterpunten worden aangedragen of bevestiging dat jij goed presteert in de functie die jij (nu) uitvoert. Verbeterpunten zullen er altijd wel zijn, maar dat is alleen maar goed. Je blijf zo groeien in jouw functie.