»

Feb 05

Mond op mond reclame nog steeds de beste reclame

Mond op mond reclame is nog steeds de beste manier om reclame te maken mond op mond reclame
voor je bedrijf of onderneming.

Tegenwoordig willen bedrijven steeds meer moeite gaan doen om een relatie op te bouwen met hun klanten. Maar hoe doe je dat nu?? Het mooiste is als je van een klant een ambassadeur kan maken die eigenlijk jou marketing over neemt. Die op feestjes en partijen, maar ook op het werk en op andere plekken jou bedrijf promoot. Dat is de mooiste en zuiverste reclame die er voor je bedrijf gemaakt kan worden. Hoe bereik je dat nou ?? wat maakt het verschil.

Ik zal hieronder een voorbeeld schetsen uit het boekje  Hostmanship. In dit boekje wordt beschreven dat je klanten moet zien en behandelen als de vrienden en de familieleden die thuis bij je over de vloer komen. Wat doe je daar allemaal voor. Je wilt het ze gezellig maken. Huis wordt netjes gemaakt, lekkere hapjes gehaald enz. Vertaal dit nu eens naar je bedrijf of organisatie.

Een en ander wordt duidelijk met het voorbeeld hieronder beschreven.

Een klant komt in een hotel bij de balie. Hij heeft haast want hij moet naar het vliegveld toe, hij vraagt aan de baliemedewerker wat de snelste manier is om naar het vliegveld te komen.

Baliemedewerker 1 doet het volgende : hij legt aan de klant uit dat als hij naar buiten gaat en buslijn 3 neemt hij met 10 minuten bij het vliegveld is en even aan de buschauffeur moet doorgeven dat hij er bij gate 3 uitmoet. Klant bedankt de baliemedewerker en gaat op zoek naar de bushalte.

Een klant komt in een hotel bij de balie. Hij heeft haast want hij moet naar het vliegveld toe, hij vraagt aan de baliemedewerker wat de snelste manier is om naar het vliegveld te komen. De baliemedewerker belt even met iemand en komt naar de klant terug. Mr ik heb net voor u een taxi gebeld deze staat met 5 minuten in de buurt, ik heb al aan de taxichauffeur doorgegeven welke gate u er uit moet en hij zal u precies voor de gate afzetten. Klant bedankt en gaat naar buiten waar de taxi net komt aangereden.

2 oplossingen…. Welke oplossing wordt verteld op een verjaardagspartijtje. Voorbeeld 1 of 2 ?

Zie de klant altijd als een gast , niet als klant. Als jij vrienden op bezoek krijgt, wil je dat ze het prettig bij je hebben. Dus je zorgt voor wat lekkers in huis, maakt het huis gezellig, zodat ze het prettig vinden om bij je te komen. Als je een klant dus als je eigen visite ziet, ga je er heel anders mee om dan als die afstandelijke klant. Maak het persoonlijk zo kom je in echt contact met de klant.

Verplaats je in de klant, toon interesse naar de klant, vraag wat voor bedrijf hij heeft, wat hij zoekt, wat hij belangrijk vindt als hij een artikel of dienst wilt afnemen. Klanten willen graag over hun bedrijf praten als het ondernemers zijn. Vraag ook indien het om een apparaat gaat, wat er met de oude is gebeurd. Klanten vertellen graag over waar ze mee bezig zijn, en zo kom je op 1 lijn te zitten met de klant.

Meer uitleg en wijsheden in het boekje  Hostmanship

Geef een reactie