Hoe krijg je betrokken medewerkers

Hoe krijg je betrokken medewerkers binnen je bedrijf ?betrokken medewerkers

Hoe krijg je betrokken medewerkers ? In gesprekken met managers en leidinggevende heb ik vaak gehoord dat men het gevoel heeft dat hun medewerkers niet zo betrokken zijn zoals ze zouden willen. Soms lukt het wel ,een andere keer weer niet. Er zit geen constructieve groei in. Hoe doe je dat nu eigenlijk, betrokken medewerkers krijgen?

Betrokken medewerkers krijgen, hoe doe je dat? blij2

Medewerkers en personeel zijn het belangrijkste goed binnen je ondernemen. Je wilt dat medewerkers zo efficiënt en goed mogelijk werken om het beste voor jouw bedrijf eruit te halen.De juiste man / vrouw op de juiste plaats. Medewerkers worden meer betrokken als je ze laat meedenken met de organisatie.

Laat je medewerkers meedenken met het bedrijf

Creëer een sfeer binnen je organisatie dat ruimte geeft aan medewerkers om mee te denken met de organisatie. Bepaal voor een gedeelte samen je manier van werken.  Medewerkers zien vaak hele praktische problemen die met een kleine aanpassing makkelijk op te lossen zijn.  De kennis van medewerkers kan zeer veel toegevoegde waarde leveren voor je organisatie. Maak daar gebruik van. Maak tijd om problemen of uitdagingen van je organisatie te bespreken met een selectie of al je medewerkers. Laat ze meedenken, natuurlijk er zullen heel veel dezelfde oplossingen verteld worden, maar let op er zit altijd wel een opmerking, oplossing tussen die je verrast. Laat zien dat je ook wat met de input doet of waarom je er niets mee doet.

Wat verwacht je van een medewerker? Weet de medewerker dit ook?

Belangrijk is om aan je medewerkers aan te geven wat je verwacht van de medewerker.

Heel vaak wordt dit niet aan de medewerker verteld. Er wordt uitgelegd wat zijn taken zijn, krijgt uitleg wat zijn werkzaamheden zijn en gaat aan het werk. Het wordt hem / haar niet verteld wat de organisatie belangrijk vindt en van haar medewerkers verwacht.
Je kunt bijvoorbeeld bij een nieuwe medewerker aangeven dat de organisatie op zoek is naar mensen die betrokken zijn en graag willen. Je kunt aangeven wat je hier onder verstaat. Het stukje flexibiliteit wat er moet zijn als het bedrijf dat nodig heeft.

Maak gebruik van feedback methoden om van elkaar te leren hoe krijg je een betrokken medewerker

Leg uit aan de medewerker dat je feedback kunt krijgen en mag geven over de werkzaamheden. Dat feedback geven er voor zorgt dat je als medewerker kunt groeien. Geef de regels aan van feedback geven, wat daar onder verstaan wordt.
Als medewerkers hier mee bekend raken en feedback zien als iets positiefs op de werkvloer, kun je elkaar en het team prikkelen het beste uit elkaar boven te halen en te corrigeren als je afwijkt van het geen je samen hebt afgesproken.

Als we medewerkers corrigeren dan geven we meestal aan wat er fout ging en geven zelf al aan wat er moet veranderen. Dit vinden medewerkers niet altijd even prettig om te horen, vooral als je jezelf ook nog een bepaalde lichaamshouding erbij is die de correctie heel zwaar maakt. Je kunt het ook omdraaien. Complimenteer de medewerker met alles wat er wel goed is gegaan. De medewerker vindt dit prettig om te horen. Altijd leuk om een compliment te krijgen , toch?? De medewerker zal zelf gaan aangeven dat hij het nog beter had kunnen doen als , en dan de zwakheden benoemen waar jij de medewerker op wilde aanspreken. De medewerker zal dit een prettige manier van feedback vinden en er zeker wat mee doen.

Maak gebruik van een stopwoord

Je kunt tijdens de feedback afspreken dat je elkaar aanspreekt op het moment dat het fout gaat. Dit is een afspraak die tussen jullie beiden dan geldt. Anderen hoeven dit niet te weten. Je kan ook een stopwoordje afspreken, dat je weet dat als het woord wordt gezegd je geprikkeld wordt om bewust te worden van het gedrag wat je vertoont. Ga er op een leuke manier mee om en je zult zien dat je heel snel stappen maakt in het veranderen van gedrag.